Kort om søgeoptimering

amaster Webs introduktion til søgeoptimering

KOM GODT I GANG MED SEO

Hele ideen med søgemaskineoptimering er at blive fundet. Men du ønsker kun at blive fundet af mennesker, der har en reel interesse i dine produkter og/eller din virksomhed.

En søgemaskine er en hurtig måde at lede efter bestemte emner på internettet. fx google indekserer, dvs. registrerer, tekstindhold på din side, og præsenterer brugerne for de mest relevante resultater.

Skriv dine egne tekster
Derfor – hvis du overhovedet vil findes på nettet er det nødvendig, at der står noget tekst på din side eller i din shop. Du kan være heldig at operere på et marked, hvor et varenavn er nok til at blive fundet… men det varer sikkert ikke længe inden nogen opdager det, og overhaler dig indenom.

Det er teksterne på dine sider/produkter, der skal indekseres og dermed hjælpe dig til at blive fundet. Det skal dog heller ikke være hvilken som helst tekst.

Kopi dur ikke – står der det samme på din side som på konkurrentens hjemmeside, er I jo lige vidt. Derfor skal du skille dig ud, skrive dine egne tekster og gøre dit indhold unikt… og ikke mindst relevant for det du vil sælge – helt ned til det enkelte produkt.
Du bør også undgå at kopiere tekst fra et produkt til et andet på din egen side, det tjener ikke noget formål.

Brug systemet – Vi har bygget et system, der giver dig den fulde magt over hvad google skal indeksere dine sider på. Det er op til dig at levere det rigtige indhold, så du kan blive indekseret og dermed fundet.

Det kan naturligvis være svært at komme i gang, hvis man er helt ny. Derfor tilbyder vi også en SEO-aftale så I kommer godt igang.

Optimér dine produktgrupper
Med en solid indsats og lidt tålmodighed, vil du kunne begynde at hive besøgende direkte ind på dine produktgrupper. Uden det koster noget (andet end den tid du bruger på det naturligvis).

Du skal sørge for at bruge de muligheder, du har for hånden. Udfyld alle tre felter under søgeoptimering, det er ofte disse tekster der bliver vist i fx Googles søgeresultat. Når du først har set hvordan Google præsenterer dine tekster på resultat-siden, skal du tilbage og rette/optimere dem. Det kan være der er nogle dumme orddelinger, eller du hellere vil have nogle andre ord til at stå forrest.

Hold dine grupper opdateret – sørg for at beskrivelserne på gruppen altid afspejler de produkter og mærker som brugeren kan forvente at finde her. Det gælder både når du opretter nye produkter/mærker eller sletter nogle.

Optimér dine produkter
Igen er det vigtigt, at teksterne afspejler det dine potentielle kunder kan forvente at finde når de klikker på dit link i søgeresultatet. Brug de muligheder der er for at beskrive dine produkter bedst muligt.

Undervurder fx ikke værdien af “Introteksten” – det er en god mulighed for at snige nogle ekstra nøgleord ind på produktoversigten, som der ellers ikke er plads til i varenavnet.

Udfyld altid felterne i “SEO”-fanen – det er Titlen der bliver vist som overskrift på søgeresultatet, og som overskrift i browservinduet, når først man er klikket ind på produktet.

Og så er der naturligvis den gode beskrivelse… det er her du for alvor kan gøre en forskel i forhold til dine konkurrenter… og ikke mindst dine kunder. En god beskrivende tekst om dit produkt, hvad det er lavet af, hvordan er pasformen, hvordan er holdbarheden, hvordan holder farverne, hvor mange skal man bruge på en måned osv. osv….. gør det meget nemmere for kunderne at træffe en beslutning om at købe.

Det er i produktbeskrivelsen du for alvor skal gå i detaljen og skrive alt det som dine kunder ringer og spørger om. Og så gør det jo ikke noget at du fletter en masse gode nøgleord ind i den gode beskrivelse.

Se det fra den anden side
Pas på du ikke tager for givet at kunderne (og Google) ved hvad du handler med. Sælger du fx legetøj  skal du huske at skrive ordet legetøj ind i dine tekster. Det er ikke nok at skrive Lego dit, Lego dat og hvad alle produkterne nu hedder. Det kan endda være en god idé at lave variationer som fx drengelegetøj, legetøjstog, babylegetøj mv.

Du skal sætte dig selv i forbrugerens sted og prøve at skrive tekster, der indeholder de ord som den typiske forbruger vil bruge, når de skal finde dine produkter.

Eksemplet ovenfor er ikke taget ud af den blå luft, en side blev vist på side syv på Google når man søgte på legetøj. Efterfølgende er der blevet arbejdet med netop det ord, og siden kan nu findes på side to, og er stadig på vej frem.

Skriver du det ikke i din tekst, bliver du ikke fundet på det… ganske enkelt!

Tip
Når du arbejder med søgeoptimering er her et par gode tricks til Google:

  1. Du kan få listet alt Google har indekseret på din side ved at søge på site:domæne.dk
    Og du skriver det bare i søgefeltet og trykker “søg” eller “enter”
  2. Vil du være lidt mere specifik kan du tilføje et søgeord bagefter fx site:domæne.dk søgeord
    Det vil give dig en liste over sider på domæne.dk som indeholder det angivne søgeord.

Har du spørgsmål til brugen af amaster Webshop eller CMS er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 75 64 39 99 eller mail@amasterweb.dk.

God arbejdslyst!